Kafferep

Kafferep 2

Morgonkaffe, förmiddagskaffe och eftermiddagskaffe – det blir tre bryggningar och tre kaffefilter per dag. De begagnade filtren skulle bli något till utställningen Fika som öppnar på lördag 2015-09-26, hade jag tänkt. Jag tittade på filtren, luktade på dem, vände och vred på dem, tänkte på broderi och på collage. Men nej, inget kändes bra. Men så, när jag läste Alice Fox bok Natural Processes in Textile Art, då såg jag det självklara – jag skulle förstås göra ett kafferep!

Kaffefiltren har klippts i remsor, två eller tre filter om dagen under 20 dagar, totalt 50 filter, och remsorna har tvinnats till rep (titta HÄR). Knappt 60 meter rep är resultatet efter ca 25 timmars meditativt arbete. Ett vackert rep som doftar ljuvligt av kaffe – ett äkta kafferep!

Kafferep 1

Fika affisch

9 tankar på “Kafferep

Lämna en kommentar