Lagat

För några år sedan, 2019, ägnade jag sommaren åt att sticka sockor. Sockorna används inomhus nästan året om. Då blir de förstås slitna och behöver lagas. När jag stickade testade jag olika sätt att konstruera sockor och nu gör jag likadant med lagningarna, provar och ser vad jag gillar bäst. HÄR finns blogginlägg med sockor samlade, stickningar och lagningar.

Den vänstra randiga sockan har en stickad lapp med upplockade maskor. Lagningen är gjord med samma garn som stickningen, men garnet i sockan har blivit tunnare och mer uttänjt så det var svårt att få lagningen snygg. Det hade förstås sett bättre ut om lappen sytts fast med maskstygn. Ingen favortilagning, men nu har jag provat och kanske gör jag om försöket vid ett annat tillfälle. Den högra sockan har en traditionell stoppning, stygn sydda i tuskaft.

På den här sockan har jag sytt förstygn lite hur som helst över det slitna området under hälen. Snabbt, enkelt och effektivt.

För ett tag sedan gjorde jag som förr, vände den slitna kragen på en av makens skjortor, titta HÄR. Nu var det dags för nästa skjorta att få förlängt liv.

Finns det verkligen folk som lagar sina trosor? Ja, jag till exempel. Jag har svårt att hitta bekväma trosor som tål många tvättar, så jag kostar gärna på några stygn för att få mina bästa att hålla ett tag till.

.

”Det fixar jag sen” har jag tänkt länge om den lösa hängaren i parkasen. Häromdagen blev den äntligen fastsydd. Då kom jag att tänka på när jag gick en terminskurs, heltid, i sömnad, mönsterkonstruktion och knyppling för länge sedan. Det hände att ”fröknarna” inspekterade våra ytterplagg och kontrollerade att hängare och knappar var ordentligt isydda. När jag tänkte lite till kom jag fram till att det just nu i dagarna, juni 2023, är 50 år sedan kursavslut. Åren går.

7 tankar på “Lagat

  1. Lena i Wales

    Jag försöker laga och lappa så gott jag kan, men det blir aldrig så fint som det du gör, men det gör inget, jag försöker i alla fall. Tanken är god.
    Skön söndag!

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      ”Den bästa lagningen är den som blir gjord.”
      En skön söndag önskar jag dig också! (Idag är det tyst, lugnt och skönt här mitt i stan. Igår var det fart och fläkt. Internationella matmarknaden på torget ett par kvarter bort lockade massor med folk. Utspring från alla gymnasieskolor, fyra kommunala och fem privata, med korteger och släkt och vänner som kantade gatorna. Härligt med omväxling!)

      Gilla

      Svara
  2. faleartut

    Jag lagar också trosor, och syr en del själv då jag också tycker att det svårt att hitta några som är bra och något så när lokalt producerade
    Jag tycker att det är svårt att få stickade lappar smidiga, även om det låter fint i teorin… Du lagar hur fint som helst! Bra att se!

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Borde kanske prova att sy egna trosor. Det får bli när det inte längre går att laga favoriterna.
      Ibland är mina lagningar ”fina”, ibland bara slarviga och snabba. Huvudsaken är att föremålen får utökad livslängd.

      Gilla

      Svara
  3. Agneta Croneld

    Du har det i dina händer och det blir vackert och brukbart! Slöjdlärarna är oroliga för att barnen/ungdomarna inte har vana att göra saker med sina händer, de är tafatta.
    1968 på våren gick jag precis en sån textilkurs som
    du beskriver och på hösten var det fackkurs i vävning. Gedigna kurser båda två och hela dagar men något med lagning fanns inte med på schemat. Jag lagar kläder ändå och tycker det känns tillfredställande. Inget slit och släng om det går att rädda eller klippa som städ- eller trasmattsremsor.
    Jag undrar så om tänket hamnar hos unga människor av idag.

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Vävningen gick jag på hösten innan sömnaden. Då var ju de där kurserna obligatoriska för den som tänkte bli textillärare. Dagens slöjdlärare har inte samma gedigna textilkunskaper, men de kan nog annat istället. Jag har inget minne av att vi lagade och lappade på terminskursen. Däremot har jag kvar en arbetsbok från motsvarande mellanstadiet med prover på olika lagningar. Det ger ju så mycket glädje och tillfredsställelse i livet att kombinera hjärna och händer!

      Gilla

      Svara

Lämna en kommentar