På kurs i Nyköping

Helgen (1 – 2 april 2023) har jag tillbringat i Nyköping. Jag har gått på kurs i folklig linnesömnad på Sörmlands museum med Kerstin Nordlinder Arlid som lärare. Vi har sytt prover, påbörjat egna plagg, studerat Kerstins linnekläder och kollat på dräkter och annat i museibutiken. Jag har lärt mig mycket, fått idéer och träffat inspirerande människor.

Det krävs lite mer träning för att få till rynkorna på provet på första bilden på ett perfekt sätt.

Jag ska sy mig en hängselsärk, har jag tänkt, och fick hjälp att räkna ut måtten.

Materialet är ett slitet handvävt linnelakan och jag har börjat sy ihop kildelarna med en variant av falsk fällsöm. Det är rogivande att sy stygn efter stygn för hand med lintråd. Jag har ingen brådska, det får ta sin tid.

.


En fin sprundförstärkning på ett av Kerstins plagg och en broderad krage, tillhörande en dräkt från Blekinge.

I Sörmlands museums butik finns material till dräkterna från Vingåker och Österåker. Jag tänker inte skaffa mig någon dräkt, men det är roligt att titta på material, tekniker och detaljer.

.

.

6 tankar på “På kurs i Nyköping

    1. Elisabet Inläggets författare

      En skön påskhelg önskar jag dig! Det ser ut att finnas lite hopp om vårväder. Alla dagar då jag inte gör någonting alls, dem berättar jag aldrig om.

      Gillad av 1 person

      Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja, verkligen inspirerande! När särken är klar vill jag fortsätta med en överdel. Har lite tid på mig att leta upp ett lämpligt tyg.

      Gilla

      Svara

Lämna en kommentar