Galleribesök

Här kommer några snabba glimtar från ett par gallerier som jag hann besöka i Stockholm i förra veckan.

Galleri Sebastian Schildt visar berättande broderier av Charlotta Grunevald, Nina Bondeson och Lisa Juntonen Roos under rubriken Vad nytt från jorden?. Utställningen pågår t o m 2024-04-27.

Charlotta Grunevald är pensionerad förlossningsläkare. Med textila bilder gestaltar hon minnen från sina uppdrag för Läkare utan gränser.

Nina Bondesons broderier tar mig in i en fantasi där allt kan hända och där mycket är obegripligt.

.

Verken av Lisa Juntonen Roos hos Sebastian Schildt fick jag inga bra foton på. Men hennes bilder flätade av kaffepaket finns också i utställningen Fiber Futures – Alumner – nästa generations textilkonst på Handarbetets Vänners galleri. Tidigare elever på Handarbetets Vänners skola deltar i utställningen.

På väggen i bakgrunden syns en flätad väv av Arianna E. Funk. Här är ett par närbilder.

.

Victoria Cleverbys väv ser ut som en rya på avstånd. Men den som tittar nära upptäcker att nocken består av spikar.

Emma Holmgren har vävt med trasor och har lämnat partier utan inslag.

Eva Olanders broderi är utfört med tunna trådar på skir väv, detalj nedan.

Fler tidigare elever är representerade i utställningen som pågår t o m 2024-04-05.

2 tankar på “Galleribesök

  1. Ulla Ericsson

    Hjärtligt tack Elisabet för att du bevakar och förmedlar så många intressanta utställningar i vår ”omgivning”. Jag behöver ta mig till Stockholm före b örjan av maj ser jag. 👏😊😊😊

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Det finns så mycket att se i närområdet! Missar du den här utställningen på HV så visas årets examensutställning andra halvan av maj. Och så finns det en utställning med bildvävar på Fotografiska som alla säger är fantastisk.

      Gilla

      Svara

Lämna en kommentar