Min ”nya” kappa

Tittar jag på utsidan av min kappa från Myrorna så ser den helt ny ut. Vid ficköppningar och ärmslut brukar slitaget synas först, men där syns inga spår av kappans tidigare ägare. Inuti, däremot, var fodret trasigt på flera ställen.


Jag köpte en liten bit nytt fodertyg i någorlunda passande färg, letade lämplig tråd bland mina spolar med sysilke och täckte revorna med lappar.

Kappan är av märket Larella. Jag läser HÄR att Larella var ett av varumärkena hos Upsala Kappfabrik. Fabriken la ner 1970 och jag gissar att min kappa är ungefär från den tiden, sent 1960-tal.

Så här ser kappan ut, mycket välsydd i fint ylletyg och med bekväm passform. För 150 kr, plus 10 kronor för fodertyget, fick jag en kappa i en kvalité som inte går att hitta i de vanliga butikernas utbud numera.

5 tankar på “Min ”nya” kappa

  1. susanna lundbladh

    Hej Elisabet, grattis till fina fynden Kappan och Jackan! Verkligen härligt som du säger med dessa härliga kvaliteter!
    Mysigt att kika in hos dig! Min dator har varit tjurig ett tag men nu har maken fått den på gott humör. Jag blir också på gott humör när jag ser alla fina saker du gör – nålbreven, så fiina!
    Tack för det här året – hoppas du vill fortsätta med dina textila inslag!!! Nu är det extra roligt med alla material i vävar du skriver om….jag har så mycket att lära nu när jag börjat väva igen!
    Hoppas du får fina helgdagar!

    Gilla

    Svara

Lämna en kommentar