Nu kommer luddorna fram

Luddor

När temperaturen går ner mot – 15 °C, då är det dags att snöra på sig luddorna. De är så fina, mina kängor, och de är nätta, lätta och framför allt varma. Om jag minns rätt så är de formgivna av Barbro Grytnäs. Jag vet i alla fall att de inköptes 1991, när jag var i Hälsingland i samband med att Vävmässan hölls i Hudiksvall. De har hållit länge!

10 tankar på “Nu kommer luddorna fram

  1. KataM

    Så fantastik fina!

    Ord-nörd som jag är, har jag sökt på nätet för att hitta något om själva order luddor, men utan resultat. Vet nu något om det? Samiskt, norskt, finskt, lokalt dialektord eller bara gammalt? Och kan det ha något med ludd/luddigt att göra? Jag är så nyfiken.

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja, visst är det roligt med ord! Vet tyvärr inget om ordet luddor, har också letat på nätet utan resultat. Men jag ska höra mig för lite.

      Gilla

      Svara
      1. KataM

        Lång tid sedan inlägget, men nu har jag kanske fått ett svar på frågan vad luddor betyder. Jag lyssnade på ett gammalt avsnitt av radioprogrammet ”Språket” och där pratade de om orden låddor, laddor och läddor som ord för skodon och att det i grunden är samma ord som låda. Lådor för fötterna, helt enkelt. Det låter väl inte otroligt att luddor är samma ord, att vokaler skiftar mellan olika dialekter är inte så ovanligt.

        Gillad av 1 person

  2. Pingback: Nya ord | Marias meningsbyggnad

Lämna en kommentar