Stickning

I det här läget brukar jag repa upp mina koft- och tröjstickningar. När de är nästan klara inser jag att det inte blir bra och att plagget aldrig kommer att användas. Det upprepade garnet hamnar i vävstolen istället.

Men den här gången är tröjan helt OK. Det är tredje gången jag stickar efter den här beskrivningen. HÄR är en av de tidigare tröjorna. Beskrivningen kommer från Kinna Textil och finns HÄR. Originalgarnet är en blandning av ull och silke, ett riktigt behagligt garn som jag använde i mina två tidigare tröjor, men som tyvärr inte finns kvar hos leverantören. Nu har jag stickat med ett kraftigare garn, ullgarn 6/2 (3.000 m/kg). Det går bra. Tröjan blir bara lite tjockare. Jag har ändrat lite i beskrivningen. Ärmarna är längre, tröjan är inte lika vid och kanterna avslutas med i-cord.

Dominorutorna och kanterna i rätstickning gick hur bra som helst att sticka. Men jag fick problem med den första ärmen och slutade efter ca 10 cm. Garnet ville inte glida på stickorna och mina maskor blev hårdare och hårdare. Det hela löste sig när jag bytte stickor. Den nedre rundstickan på bilden fungerade inte. Stickorna är matta och lite kärva och kabeln är lite stel. Den övre fungerar perfekt. Garnet glider fint på de blanka stickorna och kabeln är mjukare. Ärm nummer två gick lätt att sticka.

Nu ska jag repa upp det jag stickat på första ärmen och börja om med bättre stickor och gott humör.

4 tankar på “Stickning

  1. faleartut

    Så himla lustigt!

    Jag tittade på den härom dagen! Jag tycker att den är fin, vill minnas att du gjord en sådan och visade tidigare?

    Bra stickor skall man ha, det är viktigt med bra redskap!

    Tack!

    Gillad av 1 person

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja, tänk så mycket lättare det kan gå med bra redskap!

      Två tidigare har jag stickat efter samma beskrivning, med en del ändringar.

      Gilla

      Svara

Lämna en kommentar