Färgar papper och lite tyg med växter och skrot

”Så bra att jag inte färgar längre” har jag tänkt i några år när jag har sett rostigt skrot på marken. Skrotet har fått ligga kvar. Men nu är färggrytorna igång emellanåt. Skrotet hamnar i fickan och följer med hem. De rostiga föremålen ger avtryck när jag färgar papper och tyg med växter och köksavfall. Mitt sätt att färga är lite slumpmässigt. Jag gillar att inte riktigt ha koll på resultatet. Ibland blir det överraskande bra, ibland inte riktigt lika bra. Det finns så många andra sammanhang i livet när kontroll behövs och när kontrollbehovet ibland tar över i onödan.

Om ett par veckor, 2023-10-12, berättar jag om färgning på torsdagscafét hos Frövifors Pappersbruksmuseum i Frövi, några mil norr om Örebro. Jag fokuserar på färgning av papper eftersom vi är på ett pappersbruksmuseum. Varje torsdagsförmiddag under hösten kan man fika på museet och lyssna till någon inbjuden gäst. HÄR finns programmet.

Här är de två senaste skrotfynden.

.

Så här kan det se ut när jag förbereder färgningen. Järnskrot, akvarellpapper och några blad från naturen är vad som behövs. Pappret buntas med växter och skrot. Bunten hålls sedan ihop t ex med en bit tyg och stoppas sedan ner i ett färgbad. Här är det skal av gul lök i badet tillsammans med bladen som blev över. En liten tygbit ihoprullad med växter och skrot ligger också i grytan.

Efter ungefär en timme i sjudande bad tas buntarna upp och får kallna innan de öppnas. Det mörka tyget är ylle och det ljusa är linne. Ylle, animalisk fiber = protein, tar åt sig färg mycket bättre linne, vegetabilisk fiber = cellulosa.

Pappret ligger på tork. Färgen ljusnar betydligt när pappret torkar och avtryck av bladen blir oftast tydligare.

Planer finns för tygbitarna från de senaste färgningarna. Jag visar när/om planerna genomförs.

2 tankar på “Färgar papper och lite tyg med växter och skrot

Lämna en kommentar