Vävd färgglädje

Nanne Støhlmachers nyutkomna bok Vevd fargeglede Sengetepper i Vest-Agder gör verkligen skäl för namnet. Vilken färgglädje och vilken mönsterrikedom det är i de gamla sängtäckena! Dokumentationen av täckena har pågått i över 20 år och nu har författaren fått möjlighet att avsluta projektet med den här praktfulla boken.

Boken inleds med en text av Bjørn Sverre Hol Haugen, Norsk Folkemuseum. Området Vest-Agder är beläget längst söderut i Norge utefter kusten och med en kilformad sträckning norrut. Han sätter in textilierna i ett geografiskt, kulturellt och historiskt sammanhang bl a med hjälp av nedteckningar, som bouppteckningar och äldre intervjuer.

Nanne Støhlmacher börjar med att beskriva materialen i täckena, redskapen som har använts och hur materialet har färgats. Sedan kommer bilder och beskrivningar av det stora antal täcken som finns bevarade. En mängd olika vävtekniker är representerade. Täckena är vävda i tuskaft, rosengång, gåsögon, ”ruteväv” = rölakan, rya, opphämta, plattväv, ”danskebrogd”. Nästa bild visar danskebrogd, fram- och baksida. Är det någon som har ett svenskt namn på tekniken? Mönstret är vävt på en botten av rosengång (och inslagsrips?).

Ännu har jag inte läst boken från pärm till pärm. Jag bläddrar, ser en intressant bild, t ex trasryan i blått, brunt och vitt. Stannar upp, suger i mig intrycken, läser några rader, fortsätter bläddra på måfå, stannar igen, beundrar täcken i rosengång. Och så vidare. Jag ska försöka koncentrera mig och inte dras med i färgprakten och mönsterglädjen. Texten på norska har jag inga större problem med. Det finns sammandrag på engelska som kan hjälpa till ibland..

.

.

.

Jag hittar inte boken hos någon svensk återförsäljare ännu. Lanseringen skedde för ett par veckor sedan (maj 2024), så den kanske kommer här också snart. En vän tog den med sig från Norge till mig.

Lämna en kommentar