Göra färdigt

Ett mål jag har i sommar är att göra klart alla möjliga saker som ligger ofärdiga i skåpen, t ex de fyra broderierna som jag sydde inför en utställning 2011. Jag var inte nöjd, så jag broderade motivet i färg istället och de svartvita blommorna blev liggande tills de dök upp ur en låda förra sommaren. HÄR är de i ett tidigare blogginlägg. Där visar jag också vad det blev istället till utställningen.

Nu är jag en bit på väg. Kuddar ska det bli. De svartvita broderade blommorna har kombinerats med restbitar av svart tyg som sytts ihop med skarvsöm. Det återstår att välja dekorationer/förstärkningar till hörnen och tyg till baksidorna. Jag visar kuddarna när de är färdiga.

Motivet, blomman, har jag lånat från en skuren dekor på ett mangelbräde från 1700-talet ur samlingarna hos Örebro läns museum. Förgäves söker jag efter mitt originalfoto, där det troligen finns uppgift om inventarienummer. Jag kan inte heller finna mangelbrädet på Digitalt museum. Det enda jag hittar är en pappersbild i en pärm, en utskrift av mitt foto. Rutmönstret nedanför blomman lånade jag till både kuddar och väskor. De finns på bloggen. Jag ska leta upp dem och visa igen.

2 tankar på “Göra färdigt

Lämna en kommentar