Textil mitt i stan

Vad är det som händer där borta på Sergels Torg? Jag går närmare och möter Vega Määtta Siltberg (titta HÄR) med kollegor. De har satt upp en portabel vävanordning. Flanörer, turister, nyfikna får en introduktion till vävning (över-under-över-under) och kan prova att göra ryaknutar med återbrukade textilier. Samtal uppstår om vävning, om hantverk, om att återbruka, om att ta tillvara sånt som redan finns.

En kort promenad från Sergels Torg, mellan Norrmalmstorg och Dramaten, ligger Hallwylska Palatset. Innanför portarna öppnar sig en förgången värld, långt från turistströmmarna och försommarvärmen utanför på Hamngatan. Ett besök på Hallwylska var anledningen till att jag åkte till Stockholm just igår, 2024-05-31. Föreningen Uppland-Sörmlands Vävare hade bokat en visning med textiltema.

På bilden berättar guiden om de vävda tapeterna. Renoveringar gjordes hos Handarbetets Vänner innan vävnaderna, en del från 1500-talet, placerades på särskilt anpassade ytor på palatsets väggar.

Palatset uppfördes av greven och grevinnan Walther och Wilhelmina von Hallwyl åren 1893 – 98. Byggnaden var makarna von Hallwyls vinterbostad och där fanns också kontor för familjens företag, lokaler för grevinnans enorma samlingar av antikviteter, plats för tjänstefolk, stall till hästar och vagnar och allt annat som behövdes i ett förmöget hushåll vid förra sekelskiftet. Makarna skänkte huset till svenska staten, som övertog fastigheten med alla inventarier när Wilhelmina avled 1930. Byggnaden öppnade som museum 1938. Läs mer HÄR. Gör ett besök!

Grevinnan lät katalogisera alla föremål, som dokumenterades med bild och text i ett stort bokverk i många band. Allt är inmärkt med inventarienummer, som den enkla handduken till rakknifen.

Palatset inreddes med antikviteter och grevinnan köpte möbelgrupper som hon lät klä om med nytillverkade textilier. Vår guide hade plockat fram kartongerna, de akvarellmålade förlagorna, till några av möbelklädslarna, vävda med tunna garner i gobelängteknik hos Handarbetets Vänner. Det var intressant att se de färgstarka kartongerna i kontrast till vävnaderna där färgerna bleknat bort till milda pasteller.

.

4 tankar på “Textil mitt i stan

  1. Agneta Croneld

    Trevligt på Sergels torg för den nyfikna nybörjaren kanske men ditt besök på Hallvylska palatset fick mig att tänka på de besök jag har gjort där. Kreativa visningar, fantastiska miljöer med köket i källarplanet och alla salonger och möbler. Nu var det längesedan och jag förstår att en specialvisning för dig och ditt sällskap var extra intressant!

    Gillad av 2 personer

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Jag får lust att besöka Hallwylska igen. Det finns så mycket att se där, men igår hade jag lite bråttom därifrån för att inte missa tåget.
      (Idag har jag hämtat din bok på biblioteket, även Madelene Edlunds Vi kom från Johannes som de också köpt in. Vi kom över havet har jag också lånat. Nu går jag ut på balkongen med böckerna och försöker besluta vilken jag ska börja med.)

      Gillad av 1 person

      Svara

Lämna en kommentar