Eva Hild utforskar tomrummet

 

Eva Hilds stora skulpturer i stengodslera, och några i hållbarare aluminium, visas just nu på Eskilstuna Konstmuseum. Skulpturerna i vitt eller svart buktar mjukt ut och in. Formerna är rena, men absolut inte enkla. Ljus, skuggor, djup och genomsiktlighet gör att intrycken förändras beroende från vilket håll verken betraktas. Jag fastnar för konstnärens ord ur utställningstexten: ”Hur kan ett tomrum gestaltas? Och det handlar inte om tomhet, om något som är uttömt, utan om rum. Tomrummet har en volym.” Spännande tankar.

Men hur sjutton gör hon när hon skapar dessa intrikata former i lera? Kanske får jag veta mer 2017-11-24 när Eva Hild håller en föreläsning om utställningen och om sitt konstnärskap. Kl 12.30 på Konstmuseet noterar jag i min kalender.

Detta bildspel kräver JavaScript.

En  vägg i den stora utställningssalen upptas av skisser, lika intressanta som de färdiga verken.
Utställningen pågår till 2018-01-07.

 

2 thoughts on “Eva Hild utforskar tomrummet

  1. susanna lundbladh

    Spännande!
    En helt annan sak som jag vill fråga dig om är : Mitt gamla garn 16/2 bomull, säkert 30 år gammalt nu. Går det att använda? Någon sa att det är bara att kasta…att det åldras och blir skört…

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Har också hört att bomullsgarn kan bli dåligt med åldern, men har inte upplevt det själv. Mitt garn som jag haft i minst 20 år verkade fräscht. Jag mejlar svar till dig!

      Gilla

      Svara

Kommentera

