HÄR och NU och undantag

 

HÄR och NU, så tänker jag både när jag färgar med växter hemma och när jag har kurs. Det betyder att växterna i första hand tas i närheten av hemmet respektive kurslokalen och att jag använder det som finns att plocka just precis när det är dags att färga.

Nästa färgningskurs blir i slutet av oktober. Finns det överhuvudtaget några lämpliga växter att hämta i naturen så sent på hösten? Eklöv borde i alla fall finnas att ta på marken. Men den här gången får jag nog göra undantag från HÄR och NU och tänka lite annorlunda än vanligt. För att vara på den säkra sidan har jag plockat björklöv och blad av renfana, som ligger på tork på golvet. Och i livsmedelsaffärernas lökbingar går det alltid bra att förse sig med de användbara lökskalen.

Kursen, som är en fortbildningsdag för slöjdlärare, äger rum i Eskilstuna 2017-10-31 och arrangeras av hemslöjdskonsulenterna, Sörmlands Museum. HÄR finns mer information.

Kommentera

