Äntligen är jag på gång!


Äntligen är jag på gång i vävstolen! Senaste väven klippte jag ner i början av december förra året. Sedan dess har jag flyttat och nu står den bredare vävstolen, min favorit, i förrådet. I lägenheten har jag min smalare Öxabäck med kontramarsch och fritt hängande lattor. Det är minst 15 år sedan jag vävde på den och det tog en stund innan vi listat ut hur alla snören skulle dras. Och inte kom jag ihåg var jag brukar sätta vändpinnen när jag varpar en kort varp till 2 sjalar, fast jag har gjort det minst 100 gånger tidigare. Men nu har jag i alla fall varpat, dragit på och fått ordning på alla snören.  Som sagt, jag är på gång igen!

8 thoughts on “Äntligen är jag på gång!

  1. lena.djurstrom@gmail.com

    Hej! Måste bara berätta att jag nu har påbörjat resan till Ryssland och med garnerna fint nedpackade i en påse. i går träffade jag mina brodds kamrater och då började med att brodera Vinterpalatset. Till den bilden behövde jag guldtråd. Därför har jag utökat mitt garnförråd med guld Häls lena

    Skickat från min iPhone

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Susanna Lundbladh

    Vad roligt! Det ser väldigt fint ut! En helt annan sak Elisabet, som jag undrar om du kan hjälpa mig med? Jag letar efter beskrivning av hur man skär i pappersark för att kunna vika en bok. Så som du lärde ut på din kurs ”färga papper”. Kan du ge nåt tips?
    Hälsn Sanna

    Gilla

    Svara
  3. AnnMargret johansson pettersson

    Kul att du är på gång..jag har köpt mattvarp men inte varpat ännu… blir nog en plockväv …

    Gilla

    Svara

Kommentera

