Lathet och/eller erfarenhet

På Facebook dyker det då och då upp broderiövningar, t ex i gruppen Mysteriebroderi och Broderiutmaningar. Det har hänt att jag har hoppat på tåget, men sen har det dykt upp andra saker som gjort att jag har hoppat av. För några veckor sedan blev jag i alla fall sugen på att vara med igen.

Vi fick ett ord i veckan att associera kring. Antingen var det lathet eller erfarenhet (eller båda) som gjorde att mitt broderi blev i miniformat. Mitt val blev att brodera på en två centimeter bred tygremsa, som passar att lindas runt en tom gammal trådrulle.  Jag sydde ett enda ord, det första jag kom att tänka på, och valde en passande färg på garnet. En fördel, förutom att det gick snabbt att klara av uppgifterna, är ju att det färdiga broderiet inte tar upp så mycket plats i skåpen.

Första ordet var BRODERI. Mitt ord blev VILA, sytt med ljusgrönt garn.

Andra ordet var NU. Just när jag såg ordet började det lukta mat från köket. Först tänkte jag skriva makaronipudding, men sen besinnade jag mig och bestämde att mina ord fick innehålla max sex bokstäver. Då blev veckans ord MATOS. Färgen blev orange.

Tredje ordet var VANLIG. Min omedelbara association var RAR, dvs motsatsen till vanlig som används t ex om ovanliga växter. Jag frågade sedan en person i min närhet vad han tänkte på när han hörde ordet ”vanlig”. Det låter kanske lite konstigt, sa han, men jag tänker på RAR. Så mitt ord denna vecka blev ORAR, broderat med grå tråd.


Fjärde ordet var SOMMARDAG. Mitt ord blev SOL och färgen blev blå.


Femte och sista ordet var LUGN. Lugn finner jag i skogen och mitt ord blev förstås SKOG. Färgen blev återigen grön.

Så nu har jag en smal tygremsa med orden VILA  MATOS  ORAR  SOL  SKOG. Kanske en utgångspunkt för något annat?

3 thoughts on “Lathet och/eller erfarenhet

Kommentera

