Samlar kursmaterial

rost

Blandade känslor får jag när jag hittar två använda engångsgrillar på badstranden. Vad är det för människor som inte plockar upp sitt skräp? Men samtidigt, de tunna gallren är perfekta till att göra mönster med när man färgar papper och textil med växter. Jag tar förstås hem dem och lägger bland mitt samlade järnskrot.

Lökskal och begagnade tepåsar är också bra att ha till färgning. Jag samlar i burkar och skålar.

Vita begagnade tyger samlar jag också på. Just de här tygerna har jag fått från materiallagret på Eskilstuna Folkhögskolas återbruksutbildningar på ReTuna. Tygerna  är avsedda till kursdeltagarna på en färgningskurs på folkhögskolan om några veckor.

vita tyger 1

Kursen på Eskilstuna Folkhögskola är fulltecknad, men för den som vill ge sig hän en dag i spännande miljö bland grytor, växter och skrot finns det platser kvar på ett par workshops på Frövifors Pappersbruksmuseum. Den 15 juli blir det  ”Färga papper och tyg med växter och skrot” och den 29 juli ”Snoddar, snören och färg”. HÄR finns mer information.

färga

 

Kommentera

