Bussutflykt – del 3

Här kommer mer från resan till Hälsingland i torsdags 2017-05-18. I Holma Helsinglands lokaler finns Vävföreningen Freja. De hade så många vävstolar att jag tappade räkningen. Tiden var knapp, bussen skulle vidare och jag hann inte titta så mycket.

I en vävstol fick jag syn på en väv som såg bekant ut. Vävsedeln låg på vävpallen. Och mycket riktigt, när jag kom hem letade jag upp väven i Maria Collins bok Våra Hemvävnader från 1925, fässingväv från Övre Hälsinglands hemslöjdsförening i Hudiksvall.

HÄR finns alla fyra inläggen om bussresan till Hälsingland.

Kommentera

