Broderier på mina väggar

På mina väggar finns några broderier med stygn sydda av andra än mig.

Tavlan överst sydde Greta, en syster till min farmor. Greta dog 1929, bara 23 år gammal. Broderiet fanns hos hennes man och sedan hos min faster, som tyckte att det skulle passa hos mig. Det är jag glad för!

Växterna på fönsterbrädan har jag sett så länge jag kan minnas. Min mamma broderade innan jag föddes. troligen på 1940-talet. Jag har ett minne av att det fanns en likadan tavla hos min moster. Kanske hade systrarna köpt varsin materialsats, eller ritat av mönstret från någon tidning.

Britta Lincoln är en av mina idoler när det gäller textil konst. Det lilla rosa broderiet köpte jag för några år sedan på en utställning i Örebro.

Lena Lundgren är konstnären bakom det här verket. Lena är både keramiker och brodös och kombinerar gärna lera och textil. Just här har hon inte använt stygn, men det är i alla fall tyg och tråd.

Till sist en indisk kvinna på väg från brunnen. Broderiet kommer från Mahila, ett projekt startat av Elsa Agelii för att förbättra levnadsvillkoren för kvinnor och flickor i en by i nordvästra Indien.

Länkar:
Britta Lincoln, HÄR finns en film och HÄR är en text.
Lena Lundgren, HÄR är Lenas hemsida.
Mahilas hemsida finns HÄR.

 

3 thoughts on “Broderier på mina väggar

  1. Mona

    Verkligt fina broderier allihopa! Din mammas ”växter på fönsterbrädan” är extra charmig, tycker jag.🌺

    Gilla

    Svara

Kommentera

