Lätt som en plätt

Egentligen tycker jag att stolarna är finast utan dynor. Men det är skönare att sitta på textil än direkt på sitsen. I mitt tyglager fanns ett vadmalsliknande tyg, ett valkat ylletyg, som jag köpt för att brodera på. Kvalitén på tyget är emellertid inte den bästa, så det känns lite onödigt att lägga tid och tråd på att pryda tyget. Men till att sitta på duger det bra.

Jag måttade in storleken på dynorna med en mall av tidningspapper, klippte två cirklar till varje dyna, nålade ihop tygerna i kanten och sydde några varv på symaskin med svart sytråd. Gjort i en handvävning och lätt som en plätt. Nu sitter vi lite mjukare.

 

6 thoughts on “Lätt som en plätt

  1. agnetapensionar

    Fint som vanligt när du sätter händerns i något!
    Idag besökte jag Svensk Hemslöjd
    på Norrlandsgatan i Sthlm och såg en så otroligt kul och inspirerande utställning. Jag tror att du hade uppskattat den! ”Jag tänker på sommaren”

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

