Handvävd daldräll

Framför mig har jag en stor handvävd daldrällsduk. Nej, jag har inte vävt själv, duken har jag köpt. Hundra kronor betalade jag i en andrahandsaffär. Oemotståndligt.

Duken är vävd i två delar med längsgående söm. En skicklig väverska/vävare har lyckats få en närmast perfekt mönsterpassning i de två våderna. Varp och tuskaftsinslag är av bomullsgarn och mönsterinslaget består av ullgarn. Varptätheten är ca 24 trådar per centimeter. En liten fläck hittar jag, men den står jag ut med. Jag är mycket nöjd med mitt köp!

5 thoughts on “Handvävd daldräll

Kommentera

