Kurser i sommar – färga med växter och skrot

I sommar kommer jag att ha flera kurser i att färga papper och textil med växter, skrot och lite köksavfall.

Första tillfället blir veckan efter midsommar, en hel vecka 26 – 30 juni, på Eskilstuna Folkhögskola i området Munktellstaden i centrala Eskilstuna. Det blir premiär för mig att ha kurs där och det ska bli spännande. Jag har gått ett par sommarkurser och vet att det är ett trivsamt ställe. Kursen är fulltecknad, men det kanske går att skriva upp sig som reserv. Eller varför inte gå en annan kurs på skolan. Titta HÄR.

Sedan blir det två kurser, eller snarare workshops, på en av mina favoritplatser, Frövifors Pappersbruksmuseum några mil nordost om Örebro. Sommarens utställning på museet har rubriken Fiber och Färg och då passar det ju bra att färga. Den 15 juli blir det färgning av papper och textil med växter och skrot. Den 29 juli är inriktningen lite annan. Vi börjar med att göra snoddar och snören med fingrarna som enda redskap. Snoddarna och snörena använder vi sedan när vi färgar tygbitar med växter och skrot. Passar för vuxna och barn från 10 år. Mer information finns HÄR på bloggen.

Den 19 augusti är det dags igen, den här gången utanför Kil i Värmland. Workshopen sker i samarbete med hemslöjdskonsulent Carina Olsson, scrolla längst ner på den HÄR sidan.

Det blir troligen en fortbildningsdag för lärare också i höst i samarbete med hemslöjdskonsulenterna i Sörmland. Mer information kommer!

Vill du se bilder från tidigare kurser, från mina egna färgningar och från andras färgningar – klicka HÄR eller på kategori Växtfärgning i högerkanten.

färgade tyger

3 thoughts on “Kurser i sommar – färga med växter och skrot

  1. Kathleen

    Jag är med i Eskilstuna och är väldigt nyfiken :) Pappersbruksmuseum låter spännanden. Kanske hoppar jag in den 29/7? Jag funderar… Det blir i alla fall en inspirerande sommar med dig :)

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

