Väskor vackra som smycken

Jag kunde inte låta bli att köpa den här boken, Sy väskor vackra som smycken av Helena Bengtsson. I boken finns beskrivningar på ett 15-tal nya, personliga väskor med inspiration från traditionella kjolsäckar eller kjolväskor till folk- och bygdedräkter.

Det jag gillar mest i boken är Helena Bengtssons förhållningssätt. Hon uppmanar oss att ta det material som vi råkar ha tillgång till och sedan använda hennes förlagor som utgångspunkt. Till hjälp finns information om lämpliga redskap och beskrivningar av stygn och sömnadsdetaljer.

Jag behöver snart göra en ny väska som ersättning till den HÄR, som börjar bli sliten. Med hjälp av beskrivningarna i boken ska jag nog ge mig på att använda lite skinn från en slaktad soffa.

Mer väskinspiration finns HÄR på Digitalt Museum, sök på ”kjolsäck” eller ”kjolväska”. Och titta HÄR på väskan som Madde gjort med boken som inspiration.

4 thoughts on “Väskor vackra som smycken

  1. KataM

    Har varit nyfiken på den här boken sedan den kom. Ditt inlägg fick mig att ta mig i kragen och beställa den på biblioteket. Men jag får utrusta mig med tålamod, för jag har många före mig i kön. Det ska bli spännande att se hur du kommer att göra din väska.

    Gilla

    Svara

Kommentera

