Det här med daldräll…

Daldräll har jag bara vävt ett par gånger i hela mitt liv. Att utforska tekniken har aldrig intresserat mig och det beror nog på mitt första, misslyckade, försök.

Det är 45 år sedan jag gick en terminskurs i vävning och vävde duken i daldrällsmönstret ”Kattfot i slinga”. Vävsedlarna från utbildningen har försvunnit för länge sedan, men det ser ut som om varpen kan vara bomullsgarn 30/2, oblekt. Varptätheten är ca 22 trådar per cm. Inslaget både i tuskaften och i mönstret är oblekt lingarn, gissningsvis nr 24.  Kanterna är i det närmaste perfekta och jag kan bara se något enda litet vävfel. Bra gjort av en nybörjare, om jag får säga det själv.

Men det är en betydelsefull sak som gjorde att duken ändå kändes som ett stort misslyckande. Vår lärare var ofta sjuk och vi fick klara oss bäst vi kunde på egen hand. Ingen talade om att vävlängden ska mätas med varpen avspänd. Så när duken var nerklippt och hade vilat lite visade det sig att den inte var kvadratisk. Fållad (för hand med stygn så små att jag inte ser dem längre) är duken 98 cm bred och 91 cm lång. Duken är aldrig använd, den har legat undangömd i ett skåp i alla år. Nu är det nog dags att försöka glömma att det är en misslyckad duk och istället se den som en fin tygbit som kan användas till något annat.

Om någon vill väva ”Kattfot i slinga” (”Snail trail” kallas mönstret på engelska) så finns en vävsedel bl a i boken Daldräll av Anna Thomasson och Elisabeth Andersson.

2 thoughts on “Det här med daldräll…

  1. Lillemor Larsson-Haga

    Jaja, vi har alla betalat våra läropengar…. när jag gick vävutbildningen på Stenebyskolan för eoner sen satt det en linvarp uppe som vi skulle väva en duk i, daldräll med ett liknande mönster. Mitt problem blev att varpen var torr och skör, och jag var ovan vid linnevävar. I början gick det av en varptråd eller mer per inslag. Det kändes allt ganska tröstlöst med den där linneryan. Men med hjälp av fröken, som med ett annat handlag tog sig förbi det sköra stället, kunde jag till slut klippa ner den. När alla trådar var infästa och duken manglats, syntes faktiskt inte ett spår av ”linneryan”.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

