Snart ska jag väva igen

tom-vavstol

Så här ska det ju inte se ut. Ingen varp finns i vävstolen. Istället är den förvaringsplats för korgar. Jag är så sugen på att sätta igång och väva, men det har varit en massa annat att göra på sistone. Men snart så är det dags att tänka vävning igen.

vavmagasinet-2

Vävlängtan blev inte direkt mindre när senaste numret av Vävmagasinet, nr 1/2017, med ull som tema, kom i brevlådan häromdagen. Min vävlust ökar av allt läsvärt och sevärt i tidningen, till exempel ryan som Åsa Viksten Strömbom har vävt med inspiration från Roslagens båtryor.

vavmagasinet

Det var också roligt att bli påmind om den intressanta halsduken som Hemslöjden i Östergötland tog fram till Kulturhuvudstadsåret 1998 i samarbete med Nygårds Anna.

vavmagasinet-1

 

3 thoughts on “Snart ska jag väva igen

  1. Laila

    Funderade på att säga upp vävmagasinet. Vävstolen står sorgligt oanvänd. Så fick jag påminnelseavi från tidningen med en blänkare om att första numret skulle handla om ull. Så det blir ett år till. Och vem vet – i år kanske orken kommer så det blir vävt. Viljan och intresset är likastort nu som förr men orken. Till viss del saknas lusten – inte inför vävningen utan att sitta själv i källarlokalen jag hyr. Förr var vi två och då var det lättare och roligare. Med trevliga fikapauser 😀

    Gilla

    Svara
  2. Robbie LaFleur

    Several Swedish weavers have posted photos of the new issue of Vävmagasinet; i hope it reaches our American mailboxes soon, too!

    Gilla

    Svara

Kommentera

