Dag 1

1-januari

Det här känns lite lagom att börja året med, utmaningen i gruppen Stygn varje dag 2017 på Facebook. ”Tanken och ambitionen är att brodera varje dag. Ett tygstycke som ska fyllas med stygn, många eller få, små eller stora. En spännande resa tar sin början den 1 januari. Ingen vet var den slutar den 31 december men många stygn kommer det ha sytts. En stunds reflektion varje dag med nål och tråd i handen.” Vi är drygt 300 personer som ger oss ut på den här resan tillsammans.

Jag lägger mig på en mycket låg ambitionsnivå, några stygn om dagen, utan plan. Det är så mycket annat som ska planeras hela tiden. Men snart kanske det uppenbaras ett mönster som gör att jag ändå börjar planera stygnen. Tygbiten, linne i storlek 35 x 35 cm, färgat med rost, låg överst i en av de ouppackade flyttlådorna med tyger. Idag har jag använt en tråd svart sytråd och sytt några gubbar. Kanske blir det fler stygn framåt kvällen. Som sagt, min ambition ligger på en nivå som jag tror att jag kommer att klara. Jag nöjer mig med några enstaka stygn på den här tygbiten varje dag under året. Men har jag lust syr jag förstås mer.

7 thoughts on “Dag 1

  1. agnetapensionar

    Så spännande, en sån grupp blir man nyfiken på! Jag har samma fråga som Maria Ho! Jag tänker på ett projekt, ej textilt, som jag och en vän jobbade med i ett år. Vi kallade det ‘Varannan dag’ och tecknade ett ”porträtt” av oss själva var och en varannan dag och täckte in hela året. Givande och roligt, tyckte jag! Lycka till med dina stygn!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Mitt svar till Maria: Ja, sedan igår är gruppen hemlig. Jag hade inte observerat det när jag skrev inlägget. Men det går att följa en del av deltagarna på Instagram #stygnvarjedag2017.

      Gilla

      Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja, sedan igår är gruppen hemlig. Jag hade inte observerat det när jag skrev inlägget. Men det går att följa en del av deltagarna på Instagram #stygnvarjedag2017.

      Gilla

      Svara

Kommentera

