Varför köpa sånt som går att göra själv?

påsar 1

Ibland behöver jag små påsar, t ex för att paketera en liten present, till kunder som köper broderigarner eller för material till kursdeltagare. Påsarna gör jag  själv av fina sidor ur turistbroschyrer, inrednings- eller trädgårdstidningar i ungefär A4-format. Det enda som behövs förutom papper är lim.

påse 1

Jag river försiktigt ut pappret ur tidningen. Papprets kortsidor limmas ihop och det blir en cylinder.

påse 2

Cylindern plattas till. Ett litet veck markerar mitten i den ände som ska bli påsens botten.

påse 3

Därefter viks ena hörnet in mot mittmarkeringen …

påse 4

… och sedan det andra hörnet. Jag viker på samma sätt åt andra hållet för att få tydliga veck.

påse 5

Sedan viks hörnen in i den blivande påsen.

påse 6

Hörnen viks ut igen så här.

påse 7

Lite lim på spetsarna …

påse 8

… som viks ner och blir botten på påsen.

påse 9

Så där, nu är det klart!

påse 10

9 thoughts on “Varför köpa sånt som går att göra själv?

  1. Karin Walde

    Tusen tack! Att jag inte tänkt på det själv. De blir ju verkligen snygga. Synd att det är så långt till nästa julmarknad då de skall används. Fast då hinner jag ju göra riktigt många…

    Gilla

    Svara

Kommentera

