Väver handdukar

gula-handdukar-1

Här behövs nya handdukar till badrummet och här finns alldeles för mycket vävgarner. Så nu är det förstås en handduksväv i vävstolen. Utgångspunkten är handdukarna som jag vävde tidigare i år, titta HÄR, och som jag blev mycket nöjd med.

Följande beskrivning är nog mest rappakalja för den som inte väver.

Bindningen är densamma som i den förra uppsättningen. Solvat rakt genomgående på fyra skaft, åtta trampor, kypert med varpeffekt på fyra trampor och med inslagseffekt på fyra trampor, trampat rakt igenom 1 – 8. Men den här gången har jag lite andra garner, rester ur förrådet. Varpen består av oblekt bomullsgarn 12/2. Jag skyttlar fyra inslag gult, sammanspolat av en tråd lingarn 16 och en tråd lintow 10, och fyra inslag lingarn 4 i en färg ungefär som gräddkola. På översta bilden syns den sida av väven som är uppåt när jag väver och där de fyra gula inslagen binder med inslagseffekt.  För att ta den nedre bilden, där gräddkolan syns mest, fick jag krypa in under vävstolen och fota det upprullade tyget på tygbommen.

Om jag  hade ett tomt garnlager och skulle köpa garn till en handduksväv, då hade jag valt andra färger. Men nu är jag mycket nöjd med att slippa shoppa och med att cirka 2 kilo garn kommer till användning.

gula-handdukar-2

9 thoughts on “Väver handdukar

  1. Fröken Slöjd

    Hej!
    Så vackra de färdiga blå handdukarna blev och dessa kommer självklart också att bli jättefina. Härligt att göra något riktigt bra av det som finns i lagret och handdukar med linne är ju så trevlig att använda.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Eftersom de innehåller lin så lägger jag dem i blöt en stund innan jag stoppar dem i tvättmaskinen för att undvika att fibrerna bryts. Min förhoppning är att de ska bli vågiga i första tvätten, precis som de tidigare som det finns en länk till i inlägget. Hittills har jag lufttorkat all tvätt, men när vi flyttar om ett par veckor så finns det torktumlare i lägenheten. Vet inte om jag kommer att använda den. Jag stryker inte de här handdukarna, vill behålla vågorna.

      Gilla

      Svara

Kommentera

