Färgat till fjärde dubbelväven

dubbelvav-4-a

Att det kan vara så roligt att blanda färgpulver och stoppa ner vitt garn i en gryta! Tre kulörer har jag färgat till min fjärde halsduksväv i dubbelväv, turkos, grått och olivgrönt. Färgåtergivningen på bilden är inte den bästa. Det högra garnet är mer turkos i verkligheten och det gröna till vänster är inte alls så gult som bilden visar. Svart och vitt ska jag använda också. Det visade sig emellertid att det svarta, som jag inte färgar utan köper, nästan är slut i mitt lager. Nu får jag vänta ett par dagar med att varpa tills lantbrevbäraren kommer med paket.

Jag har verkligen fastnat för dubbelväv och nu bubblar det upp en massa idéer. Jag varpar bara drygt 5 meter, lagom till två halsdukar. Bredden är 25 cm. Det går fort att varpa, fort att sätta upp och relativt fort att väva. Uppsättningarna blir lite som provvävar. Enkla skisser gör jag förstås innan jag sätter igång. Men för mig är det framförallt i vävstolen som idéerna kommer, i det praktiska utförandet, och inte på ritpapperet. Jag är så glad att jag gett mig själv tid till detta nu i höst.

Se alla inlägg om dubbelvävarna genom att klicka HÄR eller på kategori Dubbelväv till höger.

5 thoughts on “Färgat till fjärde dubbelväven

    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja, ta fram grytan! Färgerna ser i och för sig fina ut på min skärm också, men de stämmer inte med originalen. Det var nog något konstigt med det vita vintriga ljuset utomhus igår när jag fotade och jag lyckades inte korrigera färgerna i Photoshop.

      Gilla

      Svara

Kommentera

