350 föremål ur en björk

bjork-2

Så mycket fin, rolig, användbar och inspirerande slöjd det kan bli av en enda björk! 25 m hög och 30 cm i diameter var björken som 22 slöjdare delade upp mellan sig i projektet Ur björk. Inte mindre än 350 slöjdade föremål blev resultatet av deras arbete. Dessutom ökade värdet på björken ca 30 – 50 gånger när den förädlats till slöjd jämfört med om den exporterats som bräder, enligt projektbeskrivningen. Teoretiskt sett, skulle jag nog gissa. Det finns ju helt andra marknadskanaler för att sälja bräder än för att sälja slöjd.

Slöjden turnerar i en utställning. Just nu, t o m 2017-01-15, finns föremålen på Norrköpings Stadsmuseum (titta HÄR). Jag tog en sväng dit för ett tag sedan när jag hade ett annat ärende åt det hållet.

Här koncentrerar jag mig på sådant som för tankarna till textil. Översta bilden: Om man inte vill eller kan brodera en dyna så går det ju att pryda pallen med skuren och målad dekor inspirerad av traditionella yllebroderier.

bjork-7

Fantastiskt fina nålhus.

bjork-5

Ask i näver, dekorerad med kläde och stygn.

bjork-8

Flugsmälla i tuskaftsflätad näver.

bjork-3

Näverburk med fina stygn.

Två bandgrindar.

bjork-6

Finurliga rullar för tryck på tyg eller papper.

bjork-1

Praktisk krympburk till garnnystan.

Projektet Ur björk kom till på initiativ av en grupp slöjdare och drivs i samarbete med hemslöjdskonsulenterna i Region Värmland och Slöjd i Väst/Västarvet. Läs mer HÄR.
HÄR, i ett annat sammanhang, pratar Helena Åberg, hemslöjdskonsulent i Sörmland, med P4 Sörmland om björken som slöjdmaterial.

Jag brukar vara noga med att ange upphovspersonen när jag visar andras objekt på bloggen, men om det fanns uppgifter om vem som gjort vad i utställningen, så har jag tyvärr slarvat bort den informationen.

3 thoughts on “350 föremål ur en björk

  1. KataM

    Läste om projektet i Hemslöjd (tror jag) och fascinerades. Så mycket vackert/praktiskt/finurligt ur ett enda träd.

    Pallen är fantastisk. Det är något speciellt med skånska yllebroderier, underbar idé att överföra det till hårdslöjd.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

