Det går inte fort

dubbelvav-3-d

Om det är viktigt att arbetet i vävstolen ska gå fort, då är det bäst att välja något annat än det jag väver just nu. Här går det sakta och det gäller att vara alert hela tiden. Det krävs full koncentration så att de svarta och vita inslagen skyttlas in på rätt trampa. Jag har gjort fel en gång och fått repa upp en bit. Och det tog en stund innan jag såg hur jag ska göra för att få garnet från de tre skyttlarna att binda ihop vävlagren i stadkanten på ett någorlunda snyggt sätt. Nu är det bara att jobba på med gott humör och se fram emot slutresultatet.

Varp och inslag: Redgarn 20/2.
Teknik: Dubbelväv med två separata lager tuskaft, det ena lagret enfärgat och det andra med färgeffekt, kuntväv, 8 skaft och 8 trampor.
Varptäthet: 7 trådar/cm i vardera lagret, 4 trådar i rör i en 35-rörssked. Det kunde ha varit aningen tätare. Om jag hade haft en 75-rörssked skulle jag ha använt den och fått 7,5 trådar/cm.

Se alla inlägg om dubbelvävarna genom att klicka HÄR eller på kategori Dubbelväv till höger.

9 thoughts on “Det går inte fort

    1. Lena Liljemark

      Ser riktigt snyggt ut! Lite oväntad rutning.
      Vilken kvalitet blir det? Smidigt till en jacka eller mer stumt till möbeltyg/kudde?

      /Lena

      Gilla

      Svara

Kommentera

