Genväg till dubbelväv nr 3

dubbelvav-3-a

Lite grann känns det som fusk när jag använder någon annans vävsedel. Men det är inte meningsfullt att börja konstruera själv när någon annan redan har gjort jobbet. I en av böckerna i bokhyllan hittade jag en väv som ser ut ungefär som jag hade tänkt mig den tredje halsduksväven i dubbelväv, enfärgade rutor omväxlande med rutor i färgeffekt. Jag möblerar om lite i solvordningen bara och gör om det amerikanska originalet så att det bättre passar mitt sätt att tänka.

Varpat har jag gjort och nu ska jag förskeda. Varpen består, liksom i de två tidigare uppsättningarna, av redgarn 20/2. Det blir samma garn i inslaget som i varpen. Färgeffekten väver jag i svart och vitt och de enfärgade rutorna blir olivgröna.

Se alla inlägg om dubbelvävarna genom att klicka HÄR eller på kategori Dubbelväv till höger.

dubbelvav-3-c

Boken där jag hittade mönstret heter A weaver’s book of 8-shaft patterns from the friends of Handwoven, redaktör Carol Strickler. Det finns inga fullständiga vävsedlar med materialförslag, trådtäthet och liknande i boken. Men det finns inte mindre än 765 olika vävar på 8 skaft med svart-vita foton, solvordning, trampuppknytning och trampordning.

dubbelvav-3-bb

 

One thought on “Genväg till dubbelväv nr 3

Kommentera

