Mer dubbelväv

dubbelvav-2-a

Jag väver fler halsdukar i dubbelväv. Det är roligt! Och jag ser fler och fler möjligheter när jag provar mig fram i vävstolen. Förra gången vävde jag i svart/vitt och färgade halsdukarna efteråt, titta HÄR. Nu färgade garnet innan jag vävningen. Fem kulörer blev det, ganska dova nyanser av rosa, lila, grönt, grått och blått. Den förra väven hade 8 trådar/cm i varje lager i varpen. Det blev bra, men nu har skedat 4 trådar i rör i en 35-rörssked = 7 trådar/cm. Det här är en kort varp, drygt 5 meter som räcker till två halsdukar.

Det blir nog ännu en dubbelväv när den här är nerklippt. Men vad ska jag välja? Bara vitt i några olika sorters garn, färgeffekt, ikat, olika täthet i de olika vävlagren, ett enfärgat lager och ett med många färger, ull, lin? En begränsning ger jag mig i alla fall. Jag köper inget nytt garn. Garnlagret måste minska.

Så här ser min kom-ihåg-lista ut för inslagsordningen till halsduken som jag väver just nu.

dubbelvav-2-b

Se alla inlägg om dubbelvävarna genom att klicka HÄR eller på kategori Dubbelväv till höger.

4 thoughts on “Mer dubbelväv

  1. Garnmumriken

    Vad fint det blir! Älskar när en vågar ta i och använda flera färger😊 det blir ju såklart enklare när en använder lite dova färger, då lite det inte så skrikigt…

    Gilla

    Svara
  2. Laila

    Härligt. Valmöjligheter är bra men skapar ibland viss beslutsångest… Att ta av vad man redan har ger tillfredställelse och även lite utmaningar. Önskar dig en hörlig hösthelg ☺

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

