Åtta skaft och åtta trampor

dubbelvav-2

Strax är det dags att klippa ner halsduksväven i dubbelväv. Det går bra! Det gäller bara att vara alert och sno trådarna om varandra åt rätt håll i sidorna så att kanten binder. Varpen visade jag HÄR.

Åtta skaft och åtta trampor krävs för den här vävtekniken. Jag väver i min vän sedan länge, vävstolen från Öxabäck. Den är utrustad med kontramarsch, vilken gör att det alltid blir perfekt skäl och att det aldrig är något som helst problem att väva med åtta skaft. Dessutom går det hur bra som helst att väva en smal väv, halsduken är 25 cm bred, i en vävstol med en innerbredd på 150 cm.

Ett par månader till ska jag väva i den här vävstolen, som jag trivs så väldigt bra med. Sedan flyttar vi från ett hus på landet till en lägenhet i stan och då plockar jag fram min andra Öxabäck från vinden. Den är smalare och får bättre plats i nya bostaden. Kanske kan den breda vävstolen hitta ett nytt hem? Den är som sagt 150 cm bred, har åtta skaft, åtta trampor och kontramarsch. AK:s snickeri i Öxabäck, HÄR är snickeriets hemsida, numrerar sina vävstolar och den här har nummer 4591. Är du intresserad? Skicka ett mejl till textilainslag(at)tele2.se.

5 thoughts on “Åtta skaft och åtta trampor

  1. Marlies

    Det blir mycket stilrena halsdukar, gillar alltid grafiska mönster :)
    Dessutom tänker jag också att kontramarsch vävstolar funkar utmärkt och tycker alltid att det är märkligt att just i Sverige, som är ju ett land med så stor vävtradition, så många vävare arbetar med trissvävstolar.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Nu är väven nerklippt. Det gick jättebra utan spännare. Men bredden drog in lite, som förväntat. Nästa gång gör jag nog lite annorlunda i kanten. I väven såg det ut som om det blev fel vid partibytena. Jag ändrade trampuppknytningen för att det skulle bli bättre. Men jag trasslade till det ordentligt och det blev ingen ordning alls, så jag återgick till den första uppknytningen. Nu när väven är nerklippt och har dragit ihop sig en smula, är övergångarna mellan partierna perfekta. Jag visar mer om några dagar.

      Gilla

      Svara

Kommentera

