Manipulerade ränder

maja-svensdotter-4

Maja Svensdotter ställer just nu ut textilier på Fiber Space i Stockholm, sittmöbler och skulpturer.

Mina associationer går till Matthew Harris randiga tyger (titta HÄR). Men framförallt tänker jag på Afrika, särskilt på kentetyger från Västafrika, smala randmönstrade tyger vävda i långa remsor och sedan ihopsydda till större stycken (titta HÄR). Afrika stämmer delvis, men det är inte kentetygerna som Maja Svensdotter haft i tankarna, utan istället är det mumifierade egyptiska katter som har varit en del av hennes inspiration.

Men sen blir jag överraskad! När jag tittar lite närmare visar det sig nämligen att tygerna består av gamla svenska bolstervar. De randiga tygerna har klippts i bitar, pusslats ihop till nya mönster och har fått ett helt annat uttryck. Så häftigt!

Utställningen hos Fiber Space pågår t o m 2016-10-01. HÄR finns adress, öppettider mm.

 

3 thoughts on “Manipulerade ränder

  1. madeleneedlund

    Det här stället visste jag inte ens om. Tack för tips. Kul. (hmm hade ju hunnit hit förra helgen när jag var nere i huvudstaden)

    Gilla

    Svara

Kommentera

