Snurra och vika fram, snurra och vika fram, snurra och…

daglilja 3

Någon som minns kafferepet  som jag i långsam takt tvinnade av begagnade kaffefilter förra hösten? Om inte, titta HÄR och HÄR. Samtidigt som jag gjorde kafferepet testade jag att tvinna vissnande blad av daglilja från trädgården (Hemerocallis, titta HÄR). Det gick jättebra och jag hann göra en kort repstump innan andra viktigare uppgifter tog över. När jag skulle fortsätta efter någon vecka var det för sent. Då hade hösten kommit för långt och bladen hade vissnat alltför mycket.

daglilja 1

Igår, 2016-08-20, kollade jag ner bland dagliljornas blad och såg att de som låg längst ner mot marken verkade vara perfekta till rep. Jag kunde försiktigt rycka loss de vissnade bladen, fuktiga vid roten och torra i topparna. Jag drog bara upp ett par blad åt gången, delade dem försiktigt i två delar på längden och började tvinna. Det gick bra! Sju meter vackert rep blev det igår. Idag fortsätter jag en stund med det monotona och meditativa arbetet. Snurra och vika fram, snurra och vika fram, snurra och vika fram…

daglilja 2

12 thoughts on “Snurra och vika fram, snurra och vika fram, snurra och…

  1. Pysselfarmor

    Men jösses var får du allt påhittigt ifrån?!?? Så vackert rep! Det där vill jag också lära mig…ska läsa ordentligt vad du skriver och så kolla mina liljor…undrar om jag förstår hur du gör…

    Gilla

    Svara

Kommentera

