Kurs i eco print och bokbinderi, del 2

Langwe 1

Bokbinderi och eco print var en suverän kombination på kursen hos Monica Langwe i Mora i förra veckan, 2 – 5 augusti 2016. Se mer HÄR. Lotta Helleberg ledde oss i arbetet med att färga papper och tyg med växter. Monica kompletterade med en snabbkurs i bokbinderi.

Vi fick material till varsin raffinerad bok med uppbyggnad av plexiglasskivor i ryggen. Den färdiga boken rymmer anteckningar och många, många prover. Själva bokbinderitekniken är den allra enklaste, enarkshäftning. I Monicas skickliga händer förvandlas det enkla till något exklusivt och unikt. Men så enkelt är det egentligen inte, inte för mig som amatör. Bra ögonmått och känsla krävs. Arken ska skäras till rätt format, bigningarna ska helst göras på millimetern rätt, nål och tråd ska igenom tjocka lager med plexi och papper. Min bok är inte färdig än. Jag vill fundera en stund på om jag vill binda in färgade tygbitar och kanske något annat. När boken är klar så visar jag den.

Monica delade generöst med sig av många bra tips om hur man kan arbeta med papper. Och det fanns mycket fint att se i hennes verkstad.

Langwe 2

Langwe 3

Langwe 5

Langwe 4

Langwe 6

Langwe 7

Langwe 8

5 thoughts on “Kurs i eco print och bokbinderi, del 2

  1. Kathleen

    Det ser väldigt spännande och intressant ut. Då hade jag gärna varit med. Funderar fortfarande om jag ska hoppa in i din workshopen i september. Det är en liten långt bort :/ Finns det lediga platser?
    Varma hälsningar, Kathleen

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja, det var intressanta och intensiva dagar i Mora. Workshopen i september är fullbokad, tyvärr. Kanske går det att ordna en ny workshop nästa sommar här i närheten. /Elisabet

      Gilla

      Svara
  2. KataM

    Det verkar ha varit fantastiska dagar! Har tyvärr inte möjlighet att åka iväg på kurs, men jag får nog göra slag i saken och köpa Monica Lagwes bok Papper och stygn, som jag varit sugen på sedan den kom.

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Susanna Lundbladh

    Det ser ju finfint ut! Jag blev erbjuden en reservplats av Monica i ett sent läge. Då hade jag inte möjlighet tyvärr. Ser att jag verkligen missade något! Dina bilder och ditt berättande är ju alltid härligt att få! Tack från Sanna

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

