Två gamla vävspännare

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

På vinden hittade jag två gamla vävspännare i metall. Hur de hamnat i min ägo minns jag inte. De är inte i bästa skick, den ena är lite rostig och den andra lite vinglig. Båda är långa och svåra att fånga i sin helhet på bild, så det blir bara detaljbilder.

Den övre vävspännaren har en steglös breddinställning. Man skruvar helt enkelt på den. Sedan låser man den med hjälp av en ”tunga” och en ”slejf”. Det går att ställa in en vävbredd mellan ca 57 och 98 cm, om jag mätt rätt.

Detta bildspel kräver JavaScript.

Även på den här spännaren låses inställningen med en ”tunga” och en ”slejf”. Men inställningen görs genom att en skruv skruvas ur och flyttas till rätt hål. Vävbredden går att ställa från ca 65 cm till ca 120 cm.

Sakta minskar innehållet i mina förråd och snart finns vävspännarna hos en ny ägare, intresserad av gamla vävredskap.

Kommentera

