Märkt och lappat

örngott 1

Jag fortsätter rota runt på vinden bland gamla textilier som är sparade för att bli mattrasor. Allt möjligt hittar jag, till exempel det här örngottet.

örngott 2

En gång i tiden märktes örngottet noggrant med bokstäverna RB i plattsöm. Vem RB är eller var vet jag inte och jag vet inte heller hur örngottet hamnat hos mig.

Efter många nätter, förhoppningsvis med god sömn och goda drömmar, gick det hål i tyget och var det dags att lappa örngottet. ”Handstilen” i lagningen skiljer sig markant från monogrammets. Kanske är det olika personer som hållit i nålen, eller kanske har åren gått och RB blivit gammal med sämre syn och stela fingrar.

Jag kan inte spara på allt, men örngottet behåller jag nog ändå ett tag till.

örngott 3

5 thoughts on “Märkt och lappat

    1. Anita Fors

      Kanske för att det är så sällan man ser dem i dag. När allt är slit och släng blir det en lyx att ta sig tid att laga.
      Kanske för att lagningen är som en hälsning från en tidigare ägare, eller bara från en annan tid.

      Gilla

      Svara
      1. Laila

        Kan mycket väl vara så. Jag har fått lära mig att ta tillvara och ge saker nytt liv om möjligt. Tyvärr är det nog inte många i min generation som fått med sig vare sig kunskapen eller glädjen det ger. Vi 70-talister fick definitivt inte lära oss sånt i syslöjden eller i skolan överhuvudtaget… Jag fick det tack vare att mamma, som är uppvuxen under krigsåren, lärde mig det. En kunskap som jag tycker är guldvärd ☺

        Gilla

  1. versponnenblog

    At school we did this in the 5. und 6. class at school, and learned so how to repair our clothes. and many other textile technics two hours in the week ..but I liked it…only we girls.. best wishes wiebke ( 1960-1961)

    Gilla

    Svara

Kommentera

