Slarvtjäll i Siggebohyttan

Siggebohyttan 1

Ett gammalt slarvtjällstäcke –  vilken lycka att få syn på ett sånt! Täcket ligger i en säng på Siggebohyttans bergsmansgård utanför Lindesberg. Jag fick tillåtelse att granska täcket lite mer noggrant och med vita vantar kunde jag vända lite på det, ta några bilder och gotta mig en stund.

Bottenväven av trasor är vävd i två våder och hopsydd. Slarvorna är av alla de slag, lappade tyger, slitna tyger, virkade spetsar, trikåbitar och annat. Jag hade kunnat sitta där hela eftermiddagen och studerat tygrester, men vi skulle hinna fika också, tyckte mitt ressällskap.

Läs mer om Siggebohyttan HÄR.

Slarvtjäll 4

Slarvtjäll 2

Slarvtjäll 1

Slarvtjäll 3

5 thoughts on “Slarvtjäll i Siggebohyttan

  1. Lillemor Jansson

    Visst är det härligt att alla småbitar av textilier kan tas tillvara och bli något användbart!

    Gilla

    Svara
  2. faleartut

    Har det använts som täcke, eller ? JAg har aldrig sett något liknande. Det var intressant. Gamla trasor ar fascinerande…

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Föremålet är registrerat som ”ryamatta” hos Örebro läns museum. Men det är definitivt ingen rya och jag är till 99 % övertygad om att det inte är en matta, utan avsett för bädden. Det exponeras ju i en säng också. Hur vanligt det är med just sådana här ”slarviga” slarvtjällstäcken vet jag inte, men till exempel i Hälsingland har man ju vävt lite mer ”ordnade” täcken i slarvtjäll. Och gamla sängryor med nock av trasor finns det en hel del bevarade.

      Gilla

      Svara
  3. Kerstin Paradis Gustafsson

    Hej trevligt – säg till nästa gång du hittar något liknande men med ull eller ylle ”trasor” = vadmal. Kerstin

    Gilla

    Svara

Kommentera

