Vävt och färgat

sjalar
Mjuka och sköna blev sjalarna som jag vävde i ull- och alpackagarn. Det blev fyra sjalar. Tre har jag färgat och en får vara vit.

Färgen kommer från Färgkraft och jag har använt 0,2 % färgpulver, dvs till varje sjal som väger 250 gram behövs det bara 0,5 gram färg. Den lila sjalen blev lite ojämnt färgad, trots att jag tyckte att jag var noggrann. Min 10-litersgryta var i minsta laget. 250 gram garn går bra, men samma mängd tyg behöver nog egentligen lite mer utrymme.

Läs mer om sjalväven HÄR.

8 thoughts on “Vävt och färgat

      1. Elisabet Inläggets författare

        Ja, det skulle gå att färga den en nyans mörkare, men det känns lite riskfyllt att låta ullen gå upp i temperatur uppemot 90 C en gång till. Sjalen är fullt användbar, men går inte att sälja.

        Gilla

    1. Elisabet Inläggets författare

      Jag väger. Har en jättebra våg. En av de här sjalarna vägde 270 gram och då vägde jag upp 0,54 gram färg. Så himla noga är det ju inte, men eftersom jag kan väga så precis så gör jag det ibland. Här är vågen https://textilainslag.wordpress.com/2016/04/19/bra-grejer/.
      Det går ju också att göra en stamlösning och sedan mäta upp färgen. Jag hade för mig att det fanns en beskrivning på Färgkrafts hemsida, men jag hittar den inte nu.

      Gilla

      Svara

Kommentera

