Glad midsommar!

Midsommar Malmköping

Glad midsommar önskar jag er alla med en detalj av midsommarstången i Malmköping, mina gamla hemtrakter. Bilden tog jag för ett par år sedan, på sensommaren, så grönskan ser lite vissen ut. Men idag reses stången på nytt, dekorerad med fräscha buketter av liljekonvaljeblad, vassgirlander, tygbitar, glittrande ägg och annan grannlåt.

År 2000 skapades en ny tradition och midsommarstången kläddes för första gången på nygammalt sätt i ett samarbete mellan Lille-Mor Boman, dåvarande hemslöjdskonsulent i Sörmland, och  Malmköpingortens Hembygdsförening. HÄR syns hela härligheten.

4 thoughts on “Glad midsommar!

  1. emma@emmajonsson.se

    Hej Elisabet, kul att följa med i din blogg! För ett tag sedan nämnde du en tygloppis med så mycket fin textil. Jag har en kompis som jag tror skulle älska det ställe! ( även jag förstås) men nu hittar jag inte namnet. Jag har kollat runt bland dina inlägg, men nej! Vet du vilket ställe jag menar?

    Vore verkligen glad att få veta.

    finsommarhälsningar från Emma Jönsson

    070 2587827, 0150 661128 Villa Staf Valla

    Gilla

    Svara
  2. Marlis Gysling

    Glad midsommar själv! Tack för denna intressanta artikeln om Malmköpings majstång! Hälsar Marlis från en stuga i Bergslagen.

    Gilla

    Svara

Kommentera

