Väver, tålmodig och envis

vita sjalar

Nu har jag kommit en bit med sjalväven som jag skrev om HÄR för några dagar sedan .

Det är inte kul att handskas med en varp full med knutar och skarvar. För att få färre trådar att fästa in i den färdiga väven försöker jag i möjligaste mån placera lagningarna mellan sjalarna. Mitt tålamod och min envishet sätts på prov. Och det går faktiskt ganska bra.

Varpen räcker till fyra sjalar. När väven är nerklippt, alla skarvar lagade och fransarna drejade, då ska sjalarna färgas. Men kanske får en sjal förbli vit.

Varp: Ullgarn 12/2, alpacka 10/3
Inslag: Ullgarn 12/2
Varptäthet: 7 tr/cm
Solvat rakt genomgående på 8 skaft, 4 trådar ullgarn, 4 trådar alpacka.
4 trampor, oliksidig kypert, 4 skaft med varpeffekt och 4 skaft med inslagseffekt.
Randig dräll kanske man kan säga.

6 thoughts on “Väver, tålmodig och envis

  1. Laila

    Tid är pengar, det är förvisso sant. Fast ibland är det värt den extra tiden både för känslan av att ha fixat det och för att slutresultatet blir så bra. Ibland är det inte ens värt när det krånglar bara lite…

    Gilla

    Svara
  2. Lillemor Larsson-Haga

    Om man gör något åt sig själv behöver man ju inte räkna med timkostnaden. Men så vitt jag förstår är risken stor att du blir tvungen att ”sponsra” dina köpare med din tid och kostnaden för den? Men det ser ut att bli en väldigt vacker och behaglig sjal så den blir förhoppningsvis inte svårsåld.

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Visst är det så. Jag får själv stå för kostnaden när jobbet tar längre tid än planerat. ”Vinsten” med de här sjalarna är väl att garnlagret minskar en aning.

      Gilla

      Svara

Kommentera

