Solvar, lugn och envis

vita trådar

Lugn och tålamod är vad som krävs av mig just nu. Och envis måste jag vara.

Ur mitt alltför stora garnlager plockade jag fram vita garner för att väva sjalar, ullgarn 12/2 och alpacka 10/3. Redan från början blev det krångel. När jag varpade gick alpackagarnet av i ett kör och det blev en massa knutar i varpen. Det tycks som om något litet djur har mumsat här och där. Jag hade kunnat ge upp, men det gjorde jag inte. Det kan nog, trots allt, bli riktigt bra till slut.

De två garnkvalitéerna ser helt olika ut när de ligger på härva. De skiljer sig åt i fiberlängd, fiberstruktur, vithet, glans, tvinning, tjocklek. Men när jag solvar är det nästan omöjligt att se någon skillnad. Jag får inspektera varje tråd för att kontrollera att den hamnar på rätt skaft.

Som sagt, lugn, tålamod och envishet. Fortsättning följer.

One thought on “Solvar, lugn och envis

Kommentera

