Broderi på gång?

 

Detta bildspel kräver JavaScript.

Det kom en inbjudan till en liten samlingsutställning i sommar. Varje deltagare får bidra med ett enda föremål. Det låter som ett lagom åtagande så jag tackar ”ja”.

Jag broderar nog en kudde till utställningen. För att komma igång har jag letat fram tre broderier som jag gjorde för mer än 10 år sedan när jag gick Bates & Blixts distanskurs i broderi. Uppgiften var att göra en skiss av en bukett fantasiblommor och sedan tolka skissen på tre olika sätt. Nu kanske jag återbrukar skissen och gör en fjärde variant, en kudde i yllebroderi och applikation.

Broderierna från kursen har måtten 20 x 20 cm. Min nya kudde blir 40 x 40 cm. Jag börjar med att klippa ett papper i kuddens mått. Med hjälp av pappersbitar som flyttas runt försöker jag sedan disponera ytan på ett bra sätt. Jag upptäcker att det finns en tydlig symmetri i bilden, trots att blommorna i vasen ger ett ganska rörigt intryck.

Jag får korrigera den första skissen en hel del. Både vasen och cirklarna ser ut att vara alldeles för stora. När jag känner mig nöjd ritar jag upp formerna, klipper ut vas och blommor i tyg och applicerar. Resten syr jag nog på fri hand.

Men så kommer de där vanliga tvivlen. Blir det här verkligen bra? Ska jag göra på något annat sätt? Är det detta jag ska använda min tid till? Jag kanske ska väva något istället? Men någonstans måste det börja. Processen är igång och jag vet inte var det slutar. Jag berättar mer när jag har kommit lite längre.

PS. HÄR är resultatet, 3 veckor senare.

broderad bukett 4

One thought on “Broderi på gång?

  1. sewinggoddess

    Arg! Det ständiga ifrågasättandet. Jag ser det som en form av perfektionism och har insett att mitt enda sätt att kunna skapa något överhuvudtaget är att först påminna mig om att det inte måste bli det bästa jag någonsin gjort. Jag ser fram emot att följa framväxten av ditt verk.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

