Matta från loppis

tvätta matta 1

En sliten och smutsig gammal trasmatta med diverse andra skavanker hittade jag på loppis för ett par tior. Den fick ett bad i en balja ute i solen och sedan körde jag den i sköljprogrammet i tvättmaskinen.

tvätta matta 2

Mattan torkar snabbt i solen.

IMG_9133

Mattan är vävd av en salig blandning av olika tyger och representerar återbruk av bästa slag. Den är solvad i spets. De breda partierna är vävda med fyra inslag blå trasor omväxlande med fyra inslag ljusare småmönstrade trasor. Med jämna mellanrum kommer en rosengångsbård i svart, gult och beige. Kanterna binder inte överallt och det sticker upp trasändar här och där. Men trots skavankerna är jag lite förälskad i mattan. Nu är den ren och fräsch och kommer att pryda sin plats på golvet i mitt kök.

IMG_9134

IMG_9136

3 thoughts on “Matta från loppis

  1. chatrinj@telia.com

    Hej Elisabeth!! Fick mitt garn igår. Oh vilka fina, och så många nyanser. Känner mig så rik! Satt och klappa på dem hela kvällen i går!! Chatrin

    Gilla

    Svara

Kommentera

