Gammalmodig?

spolpapper

Ibland känner jag mig lite gammalmodig. Jag vet att det går att spola upp vävgarner på sugrör. Och jag vet att det finns spolar att köpa, både av plast och av papp, i olika modeller. Men jag envisas med att återanvända papper på det gammaldags sättet.

Är det någon som känner igen pappret? I början av 1980-talet jobbade jag på kontor, när datorerna började bli vanliga och skrivarna hade traktormatning. Fakturor och andra blanketter trycktes på tryckeri och kom i långa banor, limmade på ett underlagspapper med hål i kanten. Med hjälp av hålen matades pappret genom skrivaren. Jag upptäckte snabbt att de där matarpappren, som normalt skulle hamna i papperskorgen, var perfekta till spolpapper. Under ett par år samlade jag på mig en rejäl hög. Snart är bunten slut, men då hittar jag nog något annat bra papper att återbruka.

6 thoughts on “Gammalmodig?

  1. faleartut

    Det är allt lite Lycka när man hittar papper som är bra att göra spolar av! Det var lättare förr!! och Tänkt så mycket spännande man kan få veta av gamla spolpapper!

    Gilla

    Svara
  2. Laila

    Har testat sugrör, gillade det inte. Bäst var fotopåsar från extrafilm & co, tyvärr var jag inte lika framsynt som du – tänkte väl att sådana kommer aldrig försvinna… Så nu blir det till att klippa av papper igen 😊

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

