Bra grejer

färggryta

Nu färgar jag broderigarner igen. Bra redskap underlättar arbetet.

Jag skaffade nya grytor för ett tag sedan och fick lite problem till att börja med. Grytorna uppför sig helt annorlunda än den gamla emaljerade gryta, som jag använt både till växtfärgning och syrafärgning ända sedan 1970-talet. Emaljen är skadad och jag köpte två rostfria grytor som ersättning. Värmen stiger mycket snabbare i de nya och plattan kan stå på lägre temperatur under färgningen. I början kom vattnet i kokning i ett kör och det är ju inte meningen. Det tog ett tag, men nu har jag lärt mig hur de nya grytorna fungerar och jag är nöjd.

Nu står båda grytorna på spisen och jag börjar med  lite olika blandningar av gult i båda. Sedan fortsätter jag med att blanda gult med blått i den ena grytan och gult med rött i den andra grytan. Fem färgningar i varje gryta blir det och lagret av broderigarner fylls på med några olika nyanser av gult, orange och grönt.

En riktigt bra termometer har jag också till färgningen.

Och så är glad för min alldeles fantastiska analoga våg. Med den kan jag väga delar av gram när jag väger upp färgpulver. Även om jag inte strikt följer ett recept så vill jag ändå ha lite kontroll på hur mycket färg jag blandar i färgbadet.

våg

3 thoughts on “Bra grejer

  1. Francoise

    Tack för alla intressanta inlägg. Särskilt uppskattar jag det du skriver om färgning. Skulle behöva tips om var jag kan hitta samma analoga våg som du, och även info om termometern. Behöver uppgradera min utrustning för mer precision i färgningen. Ser fram emot ditt svar…

    Gilla

    Svara

Kommentera

