Jag provar något nytt

framknytning

Nu har jag äntligen tillräckligt med trasor för att väva sista mattan i den här varpen, titta HÄR och HÄR.

När jag sätter upp en väv går det mesta på rutin. Efter så där 500 uppsättningar vet jag hur allt går till. Jag kan min vävstol och känner vanligen inget behov att göra på något annat sätt än jag brukar. Men den här gången, när jag hade klippt ner två mattor och hade varp kvar till ytterligare en, fick jag lust att testa en annan framknytning än min vanliga. På det här viset går det åt mindre varp till framknytningen och åtminstone i den här grova kvalitén gick det riktigt bra att få varpen jämnt spänd. Jag kanske provar igen i en tunnare varp.

Vävningen i glesrips går fort. Snart måste jag bestämma vad som ska bli nästa väv.

glesrips 3

One thought on “Jag provar något nytt

  1. Nen Arnell

    Denna framknytning lärde jag mig när jag studerade vid HDK i Göteborg för mer än 50 år sedan. Jag använder den alltid, både i tunna och grova varpar och när jag har varpar i flera lager ( knyter fram varje varp för sig) och har även lärt ut den i vävkurser. Lycka till och tack för din hemsida! Nen Arnell

    Gilla

    Svara

Kommentera

