Utomhusjobb

Mattrasor

Äntligen har det varit tillräckligt varmt ett par dagar för att ta med lite arbete ut på verandan. Någons avlagda gardiner, inköpta på Erikshjälpen, ska, tillsammans med andra kasserade textilier, få nytt liv som matta.

För drygt två månader sedan klippte jag ner ett par trasmattor i glesrips, titta HÄR. Sedan dess har vävstolen stått orörd, trots att det finns varp kvar till ytterligare en matta. Men för att kunna väva den sista mattan behöver jag lite mer trasor. Då är det härligt att kunna ta med jobbet ut!

Nu längtar jag efter att väva något annat. Antingen blir det halsdukar eller handdukar efter glesripsmattan.

5 thoughts on “Utomhusjobb

  1. Lilian

    Hej!
    Visst är det roligt att väva och dessutom kunna ta tillvara gamla textilier som kan leva vidare i en ny matta.
    När jag klippte trasor till mina mattor fick jag tennisarm. Inte alls kul. Hur skulle jag nu fixa trasorna?
    Jag försökte riva tygerna till remsor men det fungerade bara med vissa tyger. Då plockade jag fram overlockmaskinen och ”sydde” långa remsor utan tråd vilket fungerade utmärkt.
    Lycka till med din glesrips. En teknik som är rolig att väva och effektfull att titta på.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Jag klipper. Det tar lite tid, men jag tycker om att klippa. Ofta använder jag utslitna kläder till mattrasor och då fungerar det inte att skära.

      Gilla

      Svara

Kommentera

