Workshop – färga papper och tyg med växter och skrot

28c

Det börjat bli dags att planera sommarens aktiviteter. Vad sägs om att färga papper och textil med växter och skrot på ett experimentellt sätt? Vi håller till i en spännande miljö på Frövifors Pappersbruksmuseum.

Tid                        Lördag 23 juli 2016, kl 10 – 16
Plats                     Frövifors Pappersbruksmuseum, Frövi, vägbeskrivning mm  HÄR
Kostnad              750 kr (inkl moms). I priset ingår material och fika.
Ledare                 Elisabet Jansson
Anmälan             Senast 8 juli till textilainslag(at)tele2.se, uppge namn, adress, telefon

Material ingår, men ta gärna med eget papper (t ex akvarellpapper, handgjort papper) och ofärgade tygbitar av naturmaterial. Visst material finns också att köpa på plats.
Ta med 5 likadana knappar eller pärlor, en glasburk med skruvlock, anteckningsmaterial och lunch. Oömma kläder – vi kommer att vara utomhus en del!

13 thoughts on “Workshop – färga papper och tyg med växter och skrot

  1. Agneta wallerman

    Jag vill gärna gå kursen men är tyvärr konvalescent efter en höftoperation i september. Kan jag få mail när ny kurs ordnas bleve jag glad!

    Gilla

    Svara
  2. Ann-Marie Alskog

    Finns det platser kvar? Jag är också intresserad. Finns det någonstans där man kan ställa upp vår husvagn eftersom vi i så fall gärna stannar i omgivningarna hela den helgen.

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Kul att du är intresserad! Det är fullt, men det kan ju hända att det blir något återbud i sista stund. Jag mejlar dig. /Elisabet

      Gilla

      Svara
  3. Kathleen

    Det låter väldigt spännande. Jag skulle egentligen också gärna komma, men tyvärr är vi i Tyskland på semester. Vet inte om vi är tillbaka i tid :o/

    Gilla

    Svara
  4. Kerstin Paradis Gustafsson

    Du – en sak, det dr att färga med ”skrot” – det är troligen järn du menar – men järn fräter på det mesta mjuka material, efter ett tag försvinner de.
    Definitivt inte på textil – det är synd på det jobb man lägger ner att det blir hål eller bortfrätt.

    Gilla

    Svara
    1. Elisabet Inläggets författare

      Ja, jag vet att järn försvagar fibrerna. Till en textil för offentlig miljö skulle jag aldrig använda tyg där färgen fått lite hjälp av järn. Men till min handväska, som jag använder varje dag och som med eller utan rostfärgat tyg håller i ca fem år, använder jag gärna tyg som fått lite shiborimönster med hjälp av växter och järnskrot. Och papper till ett fint kort att skicka till någon man tycker om, där finns ju inte heller något krav på evig hållbarhet.

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

